Pass på plassen min! –Motorcrossbanen 1 av 3

Pass på plassen min! –Motorcrossbanen


Pass på plassen min! –Motorcrossbanen

For disse guttene er motorcross verdens kjekkeste aktivitet. Da passer det utrolig godt at de har en bane de kan kjøre på rett i nærheten av der de bor. Motorcrossbanen er nok ikke det roligste stedet her i verden, med tanke på all motorduren. Kanskje er den heller ikke så veldig fin, sånn rent estetisk. Men at det er et kjekt sted å være, det levner denne digitale fortellingen liten tvil om. Med tegninger og bilder har disse digitale fortellerne laget en historie som viser livet på motorcrossbanen. Men er det ikke farlig? Ikke ifølge denne gjengen. Du kan bare regne med en knekt tommel.

Hva er det viktigste stedet der du bor? Hvor liker du aller best å være? Hva om du hadde mistet denne plassen?

Unge i Meland kommune i Nordhordaland har laget digitale fortellinger om sine favorittsteder. Med utgangspunkt i nærmiljøet til skole og hjem har de digitale fortellerne tatt tak i steder de selv mener er av verdi for dem selv og andre. Noen steder er godt kjent og brukes av mange, slik som fotballbanen og badeplassen. Andre steder er mer personlige plasser, men det gjør dem ikke mindre engasjerende av den grunn!

Oppfordringen om å fortelle om plassen sin kommer fra Digitale fortellinger ved Museumssenteret i Hordaland. Med prosjektet «Pass på plassen min!» har vi tatt turen til Meland Kommune for å høre hva barn og unge verdsetter i sitt lokalmiljø. På Rossland og Grasdal skole har vi fått mange flotte fortellinger som også kan gi lærdom til de voksne om hva som er viktig å ta vare på.

I arbeidet har elevene jobbet sammen i redaksjonelle grupper og selv blitt enige om en plass som er viktig for dem. Noen har hatt sterkere følelser for det valgte stedet enn andre, men alle har bidratt med sine innspill. Elevene har tegnet og fotografert stedet – enten slik stedet er for dem, eller slik de ønsker at stedet skal være. Kanskje kan det inspirere til nye kommuneplaner?

Les mer på bloggen vår!
 

Forfatter
Åshild Sunde Feyling Thorsen
Institusjon
Museumssenteret i Hordaland
Publisert
26/05/2011
Lisens
Opphavsrett

Relaterte artikler

Anbefal en artikkel fra Wikipedia eller en annen godkjent kilde

Automatisk genererte artikler fra Wikipedia

Kategori:Skoleprosjekt

Denne kategorien er ment å tjene som oppsamlingsadresse for elevarbeider, kursartikler m.m.

Newlyn-skolen

Newlyn-skolen var en kunstkoloni med kunstnere basert i og i nærheten av Newlyn, en fiskerlandsby i nærheten av Penzance i Cornwall, fra 1880-tallet til begynnelsen av 1900-tallet. Newlyn-skolen minner om Barbizon-skolen i Frankrike, der kunstnere dro til Paris for å male og la vekt på naturlig lys. Newlyn-skolen var kjent for å male friluftsmalerier.

NSB-skolen

NSB-skolen er NSBs utdanningssenter for egne ansatte, og i beskjeden grad også noen eksterne kurs. De største enkeltaktivitetene ved skolen er grunnutdanning av konduktører til NSBs tog, samt intern grunn- og etteropplæring av kjørende personale (konduktører og lokomotivførere).

Skolen i Nisibis

Skolen i Nisibis (mellom 363 og 489 kjent som skolen i Edessa) var en senantikk forsknings- og utdanningsinstitusjon og det åndelige senteret for den arameiske kristendommen. Skolen underviste i teologi, filosofi og medisin og var sin tids viktigste kunnskapssenter ved siden av akademiet i Gundishapur.

Døscher-skolen

Døscher-skolen var en privat barneskole i Bergen som ble startet og drevet av Henriette (Henny) Døscher (1882 – 1950) fra 1903 til 1950.

Alt innhold fra Wikipedia er lisensiert under en Creative Commons 3.0 lisens